Boeing 737-800 SAS: Sitsplan, användning och mer

Boeing 737-800 är ett vanligt flygplan i många flygbolags flottor, inklusive SAS. Även om SAS inte längre använder Boeing 737-800 för reguljär passagerartrafik, är det relevant att undersöka planlösningen och användningen av detta flygplan, särskilt med tanke på dess historiska betydelse och specialanpassade roller.

Sitsplan och passagerarkapacitet

Traditionellt sett har Boeing 737-800, när den användes av SAS för passagerartrafik, haft en kapacitet på cirka 140 passagerare i en ekonomiklasskonfiguration. Sitsplanen kan variera beroende på flygbolag och hur kabinen är konfigurerad. Vanligtvis är sätena arrangerade i en 3-3 konfiguration, vilket innebär tre säten på varje sida av mittgången.

Flexibilitet i konfiguration

Det är viktigt att notera att flygbolag kan anpassa inredningen av sina flygplan för att möta specifika behov. Det kan inkludera att justera antalet säten, sätesavståndet och till och med att lägga till eller ta bort kabinklasser (som business class eller premium economy). Detta innebär att även om en standard Boeing 737-800 har en viss kapacitet, kan den faktiska siffran variera.

SAS och Boeing 737: En historisk översikt

SAS har en lång historia av att använda Boeing 737-flygplan i sin flotta. Boeing 737-800 har varit en viktig del av SAS flotta och har trafikerat många rutter inom Europa och till andra destinationer.

Minidokumentär och humanitärt uppdrag

En minidokumentär har nyligen publicerats som lyfter fram samarbetet mellan SAS och den norska Försvarsmakten. Dokumentären hedrar det pågående samarbetet och visar hur flyg kan ena världen i kristider. Detta belyser den unika roll som SAS spelar i att stödja medicinska evakueringar.

Boeing 737 som MEDEVAC-flygplan

SAS har ett speciellt konfigurerat Boeing 737 MEDEVAC-flygplan som fungerar som ett flygande sjukhus. Detta flygplan är utrustat med livräddande medicinsk teknik och bemannas av ett dedikerat SAS-team.

Civil-militärt samarbete

Det unika med detta samarbete är synergin mellan den norska Försvarsmakten och ett civilt flygbolag. Militär medicinsk personal arbetar tillsammans med civil besättning för att ge exceptionell vård under medicinska evakueringar. Detta visar hur ett flygplan som tidigare användes för passagerartrafik kan anpassas för att rädda liv i kritiska situationer.

Specifika detaljer om MEDEVAC-flygplanet

Ett specifikt exempel är flygplanet LN-RPJ, som tidigare flög som passagerarflygplan med SAS i över två decennier. Detta flygplan hade en kapacitet på 140 passagerare i en ekonomiklasskonfiguration. Nu används det som ett flygande sjukhus, vilket understryker den anpassningsbara naturen hos Boeing 737-800.

Andra flygplanstyper i SAS flotta

Även om Boeing 737-800 inte längre används för reguljär passagerartrafik av SAS, är det viktigt att känna till andra flygplanstyper som ingår i SAS flotta. Dessa inkluderar:

  • Airbus A350-900: Används på långdistansrutter.
  • Airbus A320: Används på kortare rutter inom Europa.
  • ATR 72: Används på regionala rutter.
  • Boeing 787-9 Dreamliner: Används på långdistansrutter.
  • Airbus A321LR: En mindre långdistansmaskin som används på rutter till Nordamerika.

Reseupplevelser med SAS och andra flygbolag

Det finns många recensioner och rapporter om reseupplevelser med SAS och andra flygbolag, som ger en inblick i vad man kan förvänta sig när man flyger med dem. Dessa rapporter täcker olika aspekter av resan, inklusive incheckning, lounger, säten, mat och dryck, besättning och faciliteter samt underhållning.

SAS Business Class på Airbus A321LR

En tripreport om SAS Business Class på Airbus A321LR ger en detaljerad beskrivning av upplevelsen. A321LR är en mindre maskin som används på rutter till Nordamerika. Den har 22 Business Class-säten, 12 SAS Plus-säten och 123 Go-säten, vilket ger totalt 157 platser.

Sätets konfiguration och komfort

Konfigurationen i Business Class på A321LR är 2-2 på ojämna rader och 1-1 på jämna rader (så kallade "throne seats"). Valet av säte beror på om du reser ensam eller med någon. Om du reser tillsammans med någon är det bäst att välja en ojämn rad för bra benplats, men det finns lite förvaring. Om du reser ensam kan du välja en jämn rad för mycket förvaringsutrymme, men det kan kännas lite trångt när sätet är nedfällt.

Mat och dryck

Maten och drycken i SAS Business Class håller en hög nivå. Det börjar med varma handdukar och varma cashewnötter med dricka. Sedan serveras en kall förrätt och huvudrätten väljs från en serveringsvagn. Efterrätten är en SAS-standard med ost, frukt, glass och kaka. Innan landning serveras klassiskt danskt smörrebröd.

Besättning och faciliteter

Besättningen är vanligtvis mycket bra, men det har rapporterats att de inte alltid gillar att jobba på detta "lilla" flyg över Atlanten. Kabinen saknar crew-rest, och toaletten är liten och kan vara problematisk på långdistansflygningar.

SAS Destination Unknown

Ett annat intressant exempel är SAS Destination Unknown, en resa där passagerarna inte vet destinationen förrän de är ombord på flygplanet. Detta evenemang har varit mycket populärt bland EuroBonus-medlemmar och har erbjudit en unik och spännande reseupplevelse.

Upplevelsen ombord

Resan inkluderar en unik matupplevelse, frågesport och till slut avslöjas destinationen. Passagerarna får också en goodiebag med olika produkter och tillbehör. Den totala upplevelsen har beskrivits som fantastisk, och många deltagare skulle gärna göra om det.

Bagageregler och flygbolag

När du reser är det viktigt att känna till bagagereglerna för det flygbolag du flyger med. Olika flygbolag har olika regler för handbagage, incheckat bagage och specialbagage.

Handbagage

De flesta flygbolag tillåter ett handbagage per person, med maxmått och maxvikt. Vanliga maxmått är 55 x 40 x 23 cm och maxvikten varierar mellan 5 och 10 kilo.

Incheckat bagage

Incheckat bagage är vanligtvis ett tillval mot en kostnad. Maxvikten för incheckat bagage är vanligtvis 20 eller 23 kilo per person. Det är viktigt att kontrollera de specifika reglerna för det flygbolag du flyger med.

Specialbagage

Specialbagage, som barnvagnar, sportutrustning och musikinstrument, kan medtas mot en extra kostnad eller utan kostnad, beroende på flygbolag. Det är viktigt att kontakta flygbolaget i förväg för att informera om specialbagage och för att få information om eventuella restriktioner.

Förberedelser inför resan

För att säkerställa en smidig och problemfri resa är det viktigt att förbereda sig väl. Här är några tips:

  • Kontrollera passets giltighet: Se till att passet är giltigt minst sex månader efter hemresedatumet.
  • Boka anslutningstransport: Om du bokar anslutningstransport, se till att det finns tillräckligt med tid mellan byten.
  • Teckna en reseförsäkring: En reseförsäkring kan skydda dig mot oväntade händelser, som försenade flyg, förlorat bagage och sjukdom.
  • Packa smart: Packa lätta och mångsidiga kläder som kan kombineras på olika sätt.
  • Ladda ner flygbolagets app: I appen kan du checka in, se boardingkort, få information om flyget och hantera din bokning.
  • Var på flygplatsen i god tid: Det är rekommenderat att vara på flygplatsen minst 2,5 timmar innan avresa.

Populära inlägg: